Taistelu Laatikoista

Lootboksitsuomalaisittain saalislaatikotovat viimeisen vuosikymmenen saatossa lisääntyneet räjähdysmäisesti online-pelimaailmassa. Nämä arpamekaniikalla toimivat digitaaliset aarrearkut ovat saaneet lentää kuluttajien tutkan alla menestyksekkäästi jo liki vuosikymmenen ajanvaan ei enää.

Nykyisessä muodossaan lootboksit ovat alkaneet aiheuttaa närkästystä pelaajissa niiden koukuttavuuden ja ahnaan ansaintalogiikan vuoksi. Ensimmäiset maksulliset lootboksit kehitettiin ilmaisille mobiilipeleille, tuolloin uudentyyppisen mikrotransaktio-ansaintalogiikan tueksi, mutta suurten peliyhtiöiden huomattua niiden potentiaalin, myös täysihintaiset pc- ja konsolipelit ovat saaneet tämän rajattoman lisämyynnin casinon osaksi bisnesmalliaan.

 

Lootboksin avaamisesta pyritään tekemään jännittävä, koukuttava ja visuaalisesti stimuloiva elämys.

 

Peliyhtiö Electronic Artsin viime vuoden marraskuussa julkaisema Star Wars: Battlefront 2 toi asian lopullisesti parrasvaloihin. Peli sai häikäilemättömän lootboksi-systeeminsä ansiosta murskavastaanoton kuluttajilta. Tärkeitä hahmoja ja ominaisuuksiajo valmiiksi täysihintaisen videopelin sisällöstäoltiin lukittu työläästi ansaittavien, tai vaihtoehtoisesti rahalla ostettavien lootboksien taakse. Lootbokseja hankkimalla pelaajat saattoivat myös kehittää hahmojansa, jonka seurauksena paksumpilompakkoiset pelaajat olivat roisissa etulyöntiasemassa yhteisellä taistelukentällä. Lopulta EA joutui perääntymään ja poistamaan kaikki mikrotransaktiot pelistä juuri ennen virallista julkaisua.

Yhtiön pörssikurssi laski flopanneen julkaisun ja kuluttajien raivoisan protestoinnin myötä yli kolmen miljardin euron edestä. Tapaus sai runsasti huomiota valtavirtamediassa, jonka myötä myös useat poliitikot, sekä Euroopassa, että Pohjois-Amerikassa ryhtyivät ajamaan näiden arpamekaniikalla toimivien ja oikeaa rahaa syövien “hedelmäpelien” lainvoimaista luokittelemista uhkapelien alaisuuteen.

 

Lootboksi pelistä Star Wars: Battlefront 2

 

Peliteollisuuden muut jätit eivät kuitenkaan pelästyneet Electronic Artsin osakseen saamaa julkista löylytystä. Harva peliyhtiö kommentoi tapahtumavyyhtiä mitenkään ja vielä harvempi ilmaisi lootboksien sääntelyn olevan positiivinen idea. Mikrotransaktioiden ja lootboksien kannattavuuden puolesta puhuu pelinkehittäjien yleisen vaitonaisuuden lisäksi myös se, että EA itse vakuutti heti pelinsä julkaisun yhteydessä lisäävänsä pelinsisäiset ostokset ja lootboksit myöhemmin takaisin peliinsä.

Lootboksit ja muut pelinsisäiset ostokset ovat kehittyneet nopeasti peliyhtiöiden suurimmaksi tulonlähteeksi, ohittaen jopa pelimyynnin itsensä. Näin olleen on luonnollista, että peliyhtiöt puolustavat kiivaasti vasta löytämäänsä kultakaivosta, jonka tulospotentiaali on moninkertainen perinteiseen pelimyyntiin verrattuna. EA:n tulos yksin digitaalisista mikrotransaktioista vuonna 2017 oli päätä huimaavat 1,682 miljardia dollaria.

 

Pelinsisäiset ostokset (vihreällä), kuten lootboksit, ovat EA:n kaltaisten peliyhtiöiden suurin tulonlähde.

 

Vaikka suurin mediamyrsky aiheen tiimoilta lieneekin jo tyyntynyt, keskustelu asianomaisten välillä käy yhä kuumana. Useat lainsäätäjät haluavat edelleen luokitella lootboksit uhkapelaamiseksi, jonka seurauksena niitä sisältävät pelit kiellettäisiin lapsilta ja nuorilta. Peliteollisuuden järkäleet ovat luonnollisesti tällaista menettelyä vastaan. Jopa pelialan valvontajärjestö ESRB on ottanut peliyhtiöiden puolen toteamalla, että lootboksit eivät heidän mielestään ole rinnastettavissa uhkapelaamiseen.

Nähtäväksi jää tuleeko lootboksit saamaan lainvahvisteisia rajoitteita tulevaisuudessa ja mikäli kyllä, niin kuinka nämä rajoitteet vaikuttavat mikrotransaktioiden kyllästämiin pelimarkkinoihin.

 

Lähteet: Gamespot, Rollingstone, Polygon, Tweaktown

One Comment

  • Misa sanoo:

    Lootboxeissa ei itsessään vikaa ole, mutta kyllä ne tarvisivat jonkinnäköistä rajoitetta. Turhan usein tulee luettua juttuja joissa kaverin tai vanhempien luottokortilta on himoissaan ostettu pieneltä tuntuvia summia, mutta kun ne yhdistävät, voi lasku nousta moneen sataan euroon.
    Toisaalta; eise ole tyhmä joka pyytää, vaan joka maksaa.
    Tämä “pay to win” systeemi taas on pilannut pelaamisen. En sillä sano että jos pätäkkää on niin ettei voisi ostaa, itsekin sorrun joskus palkastani pienen siivun sijoittamaan pelimaailmaan, mutta esimerkiksi voisi olla omat serverit niille jotka maksaa itsensä huipulle ja sitten niille tosipelaajille jotka nauttivat siitä pelaamisesta ja onnistumisen tunteesta kun on saavutettu jotakin muutenkin kuin vain “1,99€” nappia painamalla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

11 More posts in Uutiset category
Recommended for you
Hearthstone — Ben Brode ja Day9 esittelevät The Witchwoodin loput kortit

Ben Brode ja Day9 esittelevät loput Hearthstonen —The Witchwood— lisäosaan tulevat kortit. Lisäosa julkaistaan 12.4....