Space Engineers – Avaruuden raksamiehet

 

Viitisen vuotta sitten Minecraft loi kokonaan uuden rakentelupelien genren: näennäisesti yksinkertainen resurssienkerääminen ja rakentelu antoi mahdollisuudet käsittämättömille rakennelmille mekaanisista laskukoneista luonnollisen kokoiseen U.S.S Enterpriseen asti. Valitettavasti em. Enterprise oli käytännössä pelkkä komea kuori ilman varsinaisia alustoimintoja.

Kun Mojangin seuraava, avaruusrakenteluun keskittyvä projekti jäi odottamaan itseään, ehtivät muut kokeilijat jo edelle. Ensimmäinen itselleni vastaan tullut oli suomalaista tekoa oleva Corneroids, jossa oli otettava huomioon alusten järjestelmien ja rakettisuutinten asettelun lisäksi painopiste. Projekti eteni Assembly-messuilta Steamin Greenlightiin asti ja tyssäsi sinne. Lähes saman kohtalon koki Early accessiin ehtinyt StarMade, joka sekin jämähti lopulta paikoilleen.

Vuonna 2013 tsekkiläinen Keen Software House julkaisi Space Engineers -nimisen avaruusrakentelun, joka oli jo huomattavasti vakuuttavampi esitys. Pelissä joukko avaruusinsinöörejä louhi asteroideista malmeja ja rakenteli niistä mitä mielikuvituksellisimpia aluksia eri tarpeisiin. Vokselipohjainen pelimoottori mahdollisti dynaamisesti tuhoutuvien alusten ja asemien rakentelemisen virta-, polttoaine- ja asejärjestelmiä myöten. Joku onkin sanonut osuvasti, että jos Minecraft on Legoilla leikkimistä, Space Engineers on samaisen tanskalaisfirman Technic-sarja.

Space Engineersin ytimenä on äärimmäisen tiivis ja innokas yhteisöllisyys: pelissä ei ole varsinaista yksinpeliä, vaan suurin osa pelaamisesta tapahtuu moninpelinä joko selviytymis- tai rakentelutilassa. Kekseliäs yhteisö onkin saanut pelin taipumaan moneen muotoon machinimasta (pelimoottorilla tehdyt lyhytelokuvat) Top Gear -henkisten haasteiden kautta kilpa-ajoon. Tässä artikkelissa käsittelen sekä Space Engineersin pelillisiä puolia että sen yhteisöllisiä sovelluksia.

Planeetoille voi laskeutua portaattomasti.

 

Nytpä tahdon olla ma reaktorin laittaja

Space Engineers on nimensä mukaisesti avaruusinsinöörihiekkalaatikko, jossa pelaaja joutuu käyttämään omaa osaamistaan selviytyäkseen vaikeimmissakin olosuhteissa. Peli haastaa pelaajia käyttämään luovuutta ja mielikuvitusta sekä rohkaisee kokeilemaan hullujakin ideoita.

Space Engineersin pohja-ajatuksena on realismi: suurin osa pelin teknologiasta voi olla käytettävissä 50-60 vuoden päästä. Pelattavuuden kannalta pelissä on kuitenkin tehty keinopainovoiman ja -massan sekä hyppymoottorin kaltaisia myönnytyksiä ja lisähaastetta kaipaaville tarjolla on Starship Troopers -tyylisten hyönteisten kansoittama muukalaisplaneetta.

Pelin rakentelu on simppeliä WYSIWYG-palikkaleikkiä, jossa komponentit asetellaan ensin paikoilleen metallikehikoiksi. Kehikoiden hitsaaminen toimiviksi osiksi puolestaan vaatii eri komponentteja. Komponenttien raaka-aineet louhitaan malmista ja jalostetaan harkoiksi Minecraftin tyyliin. Valmiiksi hitsattuja osia voi purkaa rälläkällä takaisin komponenteiksi uusiokäyttöön.

Pelissä on muutamia skenaariovaihtoehtoja, joita voi pelata niin yksin- kuin moninpelinä. Helpommissa skenaarioissa käytettävissä on valmis tukikohta sekä muutamia aluksia, mutta nautinnollisinta on aloittaa peli kompaktilla laskeutumisaluksella maankaltaisen planeetan ilmakehästä. Kuutiomainen alus sisältää valmiin tuotantolinjaston sekä rakennusmateriaaleja ja soveltuu siten pesämunaksi kohti kunnianhimoisempia projekteja. Selviytymistilassa resurssit ovat aluksi kortilla ja toimivien rakennelmien tekeminen vaatii optimointia ja kompromisseja. Varsinkin alun energiakriisissä pelaaja joutuu optimoimaan virrankäytön välttämättömien järjestelmien ehdoilla ja sekä aurinkopaneelit että akut nousevatkin arvoon arvaamattomaan.

 

Kiireettä kypsytetty

Space Engineers on ollut Steamin Early access -vaiheessa viidettä vuotta. Pari ensimmäistä vuotta peli keskittyi lähinnä avaruuden tyhjiössä pyörimiseen, mutta 2015-loppuvuodesta mukaan lisättiin planeetat, jotka toivat peliin paljon lisähauskaa. Itse liityin avaruusinsinööreihin 2016-alkuvuodesta ja tällä hetkellä pelikellossa on sata yksinpelituntia – mitkä ovat olleet pelin grindausluonteestakin huolimatta lähes puhdasta laatuaikaa.

Teknisesti Space Engineers on peruspätevää jälkeä: avaruuden kova valo saa alusten pinnat kiiltämään kivasti ja sekä planeetat että asteroidit ovat mukavan pyöreitä, vaikka niidenkin pohjalla on kuutioruudukko. Liikkuminen planeetalta avaruuteen ja takaisin tapahtuu täysin portaattomasti. Realistinen äänivaihtoehto tekee avaruudesta autenttisen hiljaisen, vaimennettujen äänien ja tömähdysten täplittämän autiuden. Viimeisimmissä päivityksissä pelin visuaalista puolta ja äänimaailmaa on viilailtu ja esimerkiksi ajoneuvojen pyörien fysiikanmallinnus on saatu järkevämmäksi. Kuitenkin tiettyjä osia vaivaavat tosi pahat bugit: esimerkiksi männät ja roottorit saattavat räjähdellä tai tehdä aluksesta joka suuntaan sätkivän glitchauspallon.

Fysiikkapohjaisena peli ei vaadi näytönohjaimilta mahdottomia, mutta muuten konepellin alta kannattaa löytyä muskelia – varsinkin planeetoilla pelatessa. Näytönohjaimeni DX11-tuen puutteesta johtuen olen joutunut vetämään peliä i5-prossun integroidulla ohjaimella, jolloin pelikelpoinen resoluutio on 90-luvun puolivälin tasoa. Nvidian GTX 970-1060-sarjan näyttisten pitäisi riittää pyörittämään peliä 1080p/60 -tasolla nupit kaakossa, mutta fysiikkapullonkaulan välttämiseksi alla kannattaa olla i7-sarjan prosessori ja vähintään 16 gigaa keskusmuistia.

Kiekko jäässä, pelaajat valmiina ja tuomari raitapaidassaan. Onko tämä sitä eSportsia?

 

Kaikki avaruustyöläiset, yhtykää!

Yksinpelinä Space Engineers tarjoaa runsaasti hupia, mutta pidemmän päälle avaruuden yksinäisyys alkaa kyllästyttää. Isommalla porukalla pelatessa peli paljastaakin todellisen potentiaalinsa. Pelin ympärille on kasvanut tiivis pelaaja- ja modaajayhteisö, jotka tekevät ryhmäselviytymisen lisäksi erilaisia haasteita, johon myös fanit pääsevät osallistumaan. Paras esimerkki tästä ovat W4stedspace -käyttäjän ”Engineer Wars” -haasteet, joissa Top Gear- ja Myytinmurtaja -asenne ovat vahvasti läsnä. Niinikään huikeita ovat myös kahden aluksen väliset taistelut, jossa pelaajat singahtelevat korjaamassa taisteluvaurioita aluksen uumenissa parhaansa mukaan.

Monen pelaajan voimin pelattuna Space Engineersin tiimipeli muodostuu kuin itsestään: yhden rakennellessa avaruusalusta toinen pelaaja saattaa käydä kaivamassa malmeja samalla kun kolmas pystyttää uuden jalostamon. Monet striimaajat ja Tubettajat kyselevät myös katsojilta ideoita uusiin rakennelmiin tai tavoitteisiin, mihin peli antaa monipuoliset mahdollisuudet. Haluatko rakentaa jättimäisen emoaluksen? Siitä vain. Haluatko kokeilla, miten pienillä resursseilla saat avaruuslentokelpoisen aluksen? Ole hyvä. Rakennatko äärimmäisen ison hyppymoottorin ja loikkaat sillä suoraan muukalaisplaneetan kiertoradalle? Onnistuu. Tai sitten teet mahdollisimman monimutkaisesti skriptatun, monesta irrotettavasta moduulista koostuvan aluksen? Miksipä ei.

Space Engineersin yhteisöllisyys on valitettavasti myös sen heikkous: ilman hyvää peliseuraa ja mielikuvitusta käteen jää pelkkä ohjelmalelu, joka tuntuu lähinnä jatkuvalta raaka-aineiden grindaukselta. Fennonäkökulmasta katsottuna kotimaisilla servereillä on valitettavan tyhjää ja avoimilla servereillä homma saattaa kaatua yleiseen häiriköintiin. Kuten jutun lopussa olevista videoistakin voi päätellä, suljetulla serverillä ja oikealla porukalla peli on parhaimmillaan.

Ponialus ja sen sävyihin sopiva avaruusasema Kuun kiertoradalla. Miksipä ei.

 

Minne sitten?

Space Engineers on kulkenut pitkän tien, joka ei ole vieläkään lähellä loppua. Kirjoitushetkellä tulossa on jälleen suureksi huhuttu päivitys, mutta sen sisällöstä ei ole tarkempaa tietoa. Pelikoodia optimoidaan tasaiseen tahtiin ja ainakin oman kokemukseni perusteella edistystä on tapahtunut. Suurempi huolenaihe itselläni on sama kuin Corneroidsin ja StarMaden kohdalla: kyllästyvätkö tekijät tai yhteisö jossain vaiheessa, jonka seurauksena hyvin alkanut projekti jää kesken?

Tällä hetkellä Space Engineers uhkaa lähestyä tätä pistettä. Steam-arvostelujen keskiarvo on alkanut tippua, koska osaan ongelmista ei tunnuta kiinnittävän edelleenkään huomiota. Joillakin nettikoodi pätkii pahasti, toisilla puolestaan fysiikanmallinnus. Asiaa ei helpota sekään, että jotkin olennaiset osa-alueet on tehty muissa peleissä paremmin: Kerbal Space Programiin verrattuna SE:n aerodynamiikan mallinnus on käytännössä olematon, kun taas esim. Empyrion tarjoaa modaamattomanakin paljon erilaisia koriste- ja sisustuselementtejä. Ilman modeja SE:n alukset ovat omaanikin makuun turhan funktionalistisia palikkalaatikoita.

Space Engineers on tyylipuhdas homejuustopeli: toiset eivät pidä lainkaan, kun taas toiset eivät meinaa saada tarpeekseen. Ilman kunnollista yksinpeliä peli on käytännössä hiekkalaatikkolelu, jonka hauskuus lepää kaveriporukan ja mielikuvituksen varassa. Meille, joiden haave on ollut tarkastella alla avautuvaa planeettaa oman aluksen ikkunasta, Space Engineers on huikea elämysmatka sinne, missä avaruusinsinööri ei ole koskaan hitsannut.

Pelaaja-animaatioista löytyvät kaikki olennaiset: peukutus, vilkutus ja facepalm.

 

Linkkejä aiheesta:

Space Engineers -traileri

Pelin kotisivut

Kilpa-ajoa (LastStandGamers)

Rakennushaaste (w4stedspace)

Selviytymistä porukalla (w4stedspace)

 

Kirjoittanut: Mikko “Noirman” Ylönen

 

One Comment

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

4 More posts in Muut pelit category
Recommended for you
Top 5 Vahvat Naiset

Naistenpäivän kunniaksi lienee sopivaa tarkastella videopelimaailman vahvimpia ja luonteeltaan lujimpia naishahmoja. Artikkelikuvakkeeseen päässyt Lara Croft...